Inrix deelde onlangs een uitgebreide lijst op basis van data uit 2017 van de meest overbelaste steden ter wereld.

Over de hele wereld vormen verkeersopstoppingen een steeds groter probleem, met chauffeurs die in sommige steden soms wel 100 uur per jaar in de file staan. Dit is niet alleen kostbare tijd, het kost samenlevingen ook miljarden.

Het onderzoek keek naar 1.360 steden en kwam tot de conclusie dat Los Angeles de meest volle autostad ter wereld is, voor het tweede jaar op rij.

In Nederland wil je vooral Maastricht vermijden tijdens de spits, aldus het onderzoek. De stad komt op de 151ste plaats, met gemiddeld 33 uur in de file per jaar per persoon. De in december 2016 geopende Koning Willem-Alexandertunnel heeft klaarblijkelijk effect gehad op de drukte in de stad; vorig jaar stond men nog op de 102de plek. Een daling van bijna 50 plaatsen.

Onderstaande steden haalden internationaal de topzeven:


7. Londen. Britse bestuurders spenderen hier gemiddeld 74 extra uur per jaar aan files. Het is de tweede meest overbelaste stad van Europa.

Foto: Reuters/Peter Nicholls

6. Bogota. Colombianen brengen 30 procent van hun rijtijd hier door in de file, een daling van 32 procent ten opzichte van vorig jaar.

Foto: Wikimedia Commons

5. San Francisco. In deze stad in Californië staan mensen ongeveer 79 uur per jaar in de file, een daling in vergelijking met vorig jaar.

Foto: AP/Eric Risberg

4. Sao Paolo, Brazilië. Chauffeurs spenderen hier 22 procent van hun reistijd in de file, ongeveer 86 uur tijdens de spitsuren van 2017.

Foto: Shutterstock.com

3. New York. New Yorkse chauffeurs spenderen 91 uur in de file, een toename in vergelijking met vorig jaar, toen ging het om 89 uur.

Foto: flickr/joiseyshowaa

2. Moskou. Dit is de meest autovolle stad van Europa. Reizigers spenderen er 26 procent van hun reistijd aan de file.

Foto: Shutterstock

1. Los Angeles. LA houdt zijn nummer 1-positie vast wat betreft meest drukke stad ter wereld met een gemiddelde van 102 uur in de file.

Foto: Richard Vogel/AP Images

LEES OOK: 4 redenen waarom we steeds minder nieuwe auto’s kopen